Förbättrad personlig assistans

Inspirera Assistans står bakom Vårdföretagarnas förslag för att förbättra den personliga assistansen i Sverige. Vårdföretagarna har lagt fram konkreta förslag som syftar till att stärka de privata assistansföretagen, deras kunder och medarbetare genom fokus på tre huvudområden: förtroende, kvalitet och villkor för vårdföretagandet. Inspirera Assistans arbetar aktivt inom dessa områden och delar Vårdföretagarnas syn på att villkoren för privata assistansanordnare måste förbättras. 

Förtroende 

Vårdföretagarna betonar vikten av att allmänheten, brukare, kommuner och beslutsfattare har högt förtroende för de privata alternativen inom personlig assistans. Den privata sektorn är grundbulten för valfrihet, spelar en avgörande roll i samhället och måste därför uppfattas som samhällsviktig. Inspirera Assistans arbetar dagligen för att bygga upp och stärka detta förtroende genom transparens och ett starkt fokus på brukarnas behov. 

Kvalitet 

För att säkerställa hög kvalitet inom personlig assistans vill Vårdföretagarna att privata företag ska vara kvalitetsledande, och att kvaliteten ska vara synlig och jämförbar. De privata assistansföretagen ska leda vägen när det gäller att mäta och redovisa kvaliteten på sina tjänster. Inspirera Assistans delar denna ambition och strävar efter att leverera förstklassig assistans där brukaren alltid står i centrum. Vi mäter regelbundet, med hjälp av externt undersökningsföretag, hur vår verksamhet uppfattas av både brukare och medarbetare för att hitta områden för fortsatt förbättring. 

Villkoren för vårdföretagandet   

För att säkerställa en hållbar verksamhet kräver Vårdföretagarna bättre ekonomiska förutsättningar, en mer förutsägbar finansieringsmodell och rättvisa villkor för privata assistansanordnare. De betonar att schablonersättningen behöver höjas för att täcka rimliga löner och att det behövs ett långsiktigt finansieringssystem, exempelvis genom det kommunala Omsorgsprisindexet (OPI). Här har ersättningsnivåerna kommit att kraftigt släpa efter, på ett sätt som nu gör att vissa ärenden inte längre får kostnadstäckning hos en privat anordnare. Då hotas både kvalitet och valfrihet. Inspirera Assistans stödjer Vårdföretagarnas förslag och ser behovet av att förbättra de ekonomiska villkoren för att anordnare ska kunna fortsätta erbjuda kvalitativ assistans. 

Viktiga frågor  

Vårdföretagarna arbetar också för bättre uppföljning och kontroll av beslut från Försäkringskassan, åtgärder mot välfärdskriminalitet och en mer rättssäker myndighetsutövning från Inspektionen för Vård och Omsorg (IVO). Inspirera Assistans ställer sig bakom dessa förslag och arbetar för att stärka tryggheten och rättssäkerheten för både brukare och utförare. Vi ser alltför ofta hur brukare med vår hjälp behöver överklaga och vänta på beslut kring assistans de har rätt till. Rädslan för plötsliga och retroaktiva beslut om återkrav har rotat sig hos brukare, anhöriga och anställda. Det närmast strikta ansvar för återkrav för anordnare som Försäkringskassan och IVO försöker driva drabbar seriösa aktörer och förflyttar anordnaren från att stå på brukarens sida till övervakare, utan stöd i lagstiftning. Ökad dialog och samverkan mellan myndigheter och anordnare skulle ge positiva effekter och förbättra inom dessa viktiga frågor. 

Inspirera Assistans är engagerade i arbetet för en bättre framtid för den personliga assistansen och ser fram emot att fortsätta samarbeta med Vårdföretagarna, myndigheter och alla andra som vill ha dialog och samverkan för att skapa de bästa förutsättningarna för brukare, medarbetare och verksamheter inom branschen.