Tips för dig som ska resa med rullstol

Publicerat den 10 april 2023 av Inspirera Assistans

Att resa med rullstol

Att resa med rullstol kräver lite extra planering, men det finns många saker man kan göra för att underlätta och göra resan så smidig som möjligt. Oavsett om du ska flyga, ta tåget eller åka båt, är det viktigt att tänka på några saker innan du ger dig av.

Personer med funktionsnedsättningar eller nedsatt rörlighet har samma rättigheter som alla andra att resa med flyg, tåg, buss eller båt. När man köper en biljett ska man få information om resan i ett format som är tillgängligt för alla och information om de olika tjänsterna ombord. Gratis assistans (då du flyger) är tillgänglig både på terminaler och ombord. Resenärer med funktionsnedsättningar kan inte nekas transport förutom om det finns säkerhetsrisker eller om fordonet eller infrastrukturen inte kan ta emot dem på ett säkert sätt.

Flygresa med rullstol

När du ska flyga med rullstol är det viktigt att du informerar flygbolaget i förväg så att de kan förbereda sig på att ta hand om dig på bästa sätt, minst 48 timmar före resan. Tänk på att informera dem om eventuella hjälpmedel som behövs.

Det finns ofta särskilda team på flygplatsen som tar hand om passagerare med funktionsnedsättning. Om du behöver hjälp med ombordstigning, bagage eller att ta dig till din plats på planet, tveka inte att be om det. Det är också viktigt att tänka på att de flesta flygbolag kräver att du checkar in din rullstol som specialbagage, så se till att du har all information om detta innan du reser.

När man reser med flyg har man rätt till gratis assistans, inklusive hjälp med bagaget, ombord- och avstigning, och annan hjälp som krävs. Flygbolagen bör också göra det lättare för personer med funktionsnedsättningar som reser med sällskap att få assistans.

Flygbolagen är inte skyldiga att hjälpa till med medicinering eller måltider.

Flygpassagerare kan inte nekas ombordstigning utan giltig anledning och om assistans behövs under resan, kan flygplatsledningen eller flygbolaget kontaktas för hjälp. Här finns mer information från EU och hjälp om du får problem.

Att tänka – rullstol vid flygresa

  • Rullstolsburna resenärer måste uppge det vid bokning av resan och ange om de har en manuell eller elektrisk rullstol och om de behöver en särskild rullstol.
  • Du kan inte använda din egen rullstol ombord på flygplanet, men det kan finnas en särskild rullstol för transport till och från toaletten.
  • Mått och vikt för rullstolen måste anges vid bokning, särskilt för elektriska rullstolar, och det är flygbolaget som avgör om den kan tas med eller inte.
  • Rullstolar med torrcell- och gelébatterier är godkända, medan våtcellsbatterier måste skickas som frakt.
  • Det är bra att ha med monteringsanvisningar för rullstolen.
  • Rullstolen fraktas i flygplanets lastutrymme utan extra kostnad.

I gruppen ”Resa med rullstol” på facebook fick vi även tips om att:

  • Man ska ta med alla lösa delar på rullstolen in i planet. Tips är att ta med ex en IKEA-kasse för alla lösa delar.ikeakasse
  • Man har rätt att ta med 2 hjälpmedel på flyget
  • Glöm inte att boka assistans senast 48 timmar innan

Säkerhetskontroll med rullstol

  • Alla flygpassagerare måste passera säkerhetskontroll.
  • Handbagage genomlyses och passagerare går igenom en metalldetektorbåge.
  • Rörelsehjälpmedel och mediciner kan kontrolleras på ett annat sätt.
  • Rullstolar och andra hjälpmedel kontrolleras noggrant men bekvämt och stressfritt.
  • Ibland kan passagerare bli ombedda att använda flygplatsens rullstolar för att undersöka deras egna rullstolar ordentligt.
  • Om metalldetektorn ger utslag kan en manuell genomsökning behövas.
  • Om du har ett implantat kan ett läkarintyg underlätta säkerhetskontrollen.

Swedavias informationsfilm: Ledsagning och att resa med funktionsnedsättning och rullstol

Vanliga frågor om att flyga med rullstol

På Swedavias hemsida finns en lista med vanliga frågor exempelvis hur det är att resa om man har en egen rullstol, en elrullstol, hur det fungerar på planet, om man har syrgasutrystning och mycket mer. Läs svaret på de vanligaste frågorna här.

Tågresa med rullstol

Du har rätt till gratis assistans när du reser med tåg, både när du stiger på och av, och under själva resan samt på stationen. När du ska ta tåget med rullstol är det bäst att kontakta tågbolaget i förväg för att se till att det finns plats för dig och din rullstol. Det är viktigt att du kontaktar tågbolaget eller researrangören minst 48 timmar före resan för att tala om vilken hjälp du behöver. De flesta tågbolag har särskilda platser för passagerare med funktionsnedsättning och assistans vid ombordstigning. Det är också viktigt att tänka på att tågstationer inte alltid är anpassade för rullstolar, så se till att du har all information du behöver för att ta dig till och från tåget.

Du kan inte nekas ombordstigning på grund av funktionsnedsättning eller nedsatt rörlighet, utom av säkerhetsskäl eller på grund av säkerhetsregler. Om du behöver mer hjälp kan du kontakta stationsledningen, tågbolaget eller tillsynsmyndigheten. Här finns mer information om dina EU rättigheter vid tågresa.

Bussresa med rullstol

Personer med funktionsnedsättningar eller nedsatt rörlighet har rätt till gratis assistans vid resor med buss över 25 mil. De har också rätt att ta med en person gratis om det löser säkerhetsproblem som hade hindrat dig från att resa.

För att få assistans måste man kontakta bussbolaget minst 36 timmar före resan.

Ingen får hindra personer från att köpa biljett eller gå ombord på grund av funktionsnedsättningar eller nedsatt rörlighet, om det inte krävs för lagstadgade säkerhetskrav.

Vid svårigheter med assistans under resan, kan man kontakta bussbolaget eller tillsynsmyndigheten i landet där man har problem. Läs mer om dina EU-rättigheter vid bussresa.

Båtresa med rullstol

Du har rätt till gratis assistans vid ombordstigning och avstigning på båten och i hamnen, samt vid byte av båt.

Du behöver kontakta båtbolaget 48 timmar innan resan för att säkerställa att du får den hjälp du behöver. Om du har särskilda behov, tala om det vid bokningen. Båtbolaget kan begära att du reser med en följeslagare om det är nödvändigt av säkerhetsskäl eller på grund av bristande handikappanpassning.

Om du har svårt att få assistans under resan, kontakta hamnledningen eller båtbolaget, eller tillsynsmyndigheten om problemet inte kan lösas. Läs mer om dina EU-rättigheter vid båtresa.

Hyra rullstolsanpassat boende

Det är inte alla bostäder är anpassade för personer med funktionsnedsättning. Se till att du läser på och letar efter boenden som är anpassade för rullstol, med tillgängliga dörrar, breda gångar och tillräckligt med utrymme för att manövrera och komma fram. Det kan vara bra att tänka på att boenden är ibland godkända efter lokal standard, men de uppfyller inte nödvändigtvis den standard du är van vid.

Här kommer några tips för dig som hittat ett boende, för att förbereda dig efter att du hittat ett rullstolsanpassat rum:

  • Ring hotellet i förväg för att försäkra dig om hur ditt rum är anpassat så att det passar just dig.
  • Fråga även om hissar eller andra möjligheter för dig att ta dig fram överallt på hotellet.
  • Var inte rädd att fråga personalen om extra behov eller hjälp om det behövs. Var medveten om dina rättigheter.

Användbara webbadresser

Tipsa oss

Har du varit på resa med rullstol och har några matnyttiga tips eller information? Hör gärna av dig till oss på marknadsforing@inspireraassistans.se. Vi lägger ut alla nya tips!


Läs mer

Personlig assistans

Lämna en kommentar